Jeśli Ty także jesteś wręcz oburzony tym, że od ponad roku wszystkie siłownie w Polsce są przez prawie cały czas zamknięte, a ich otwarcie następuje tylko w wyjątkowych momentach i to jedynie na kilka dni, to zapewne brałeś pod uwagę różnego rodzaju alternatywy pozwalające Ci regularnie trenować i ćwiczyć. I nie chodzi nam tutaj o trening oparty o darmowe gry hazardowe owoce, choć on także może być niezwykle przydatny! Mamy na myśli dbanie o swoje ciało lub kondycję. Może to być trening na świeżym powietrzu, albo też siłownia w domowym zaciszu.

Być może także rozważałeś stworzenie sobie swojej własnej siłowni w domu. Być może zakupiłeś już podstawowe wyposażenie, takie jak na przykład:

  • Rowerek stacjonarny
  • Bieżnia
  • Hantle
  • Sztangi
  • Orbitrek

Może nawet ławeczkę do ćwiczeń? Ale jesteśmy pewni, że zdarzyło CI się zapomnieć o kilku drobnych z pozoru gadżetach, które jednak potrafią znacząco uprzyjemnić codzienne treningi oraz zapewnić Ci unikanie różnego rodzaju niewielkich urazów, które bez wątpienia mogą się przytrafić podczas typowej sesji treningowej.

Mata do ćwiczeń

To podstawowy element każdej domowej siłowni. Wielu mężczyzn lekceważy maty uważając, że są one dobre dla kobiet uprawiających jogę lub fitness. Jest w tym trochę racji, ale w domowym zaciszu nie ma potrzeby dbania o wizerunek w oczach innych i bez problemu znajdziemy wykorzystanie także dla maty. Robisz brzuszki, pompki lub deskę? Rób je na macie. Unikaj twardej podłogi. Dzięki temu unikniesz tych wszystkich drobnych sińców, otarć i urazów. A jednocześnie wykonując pompki w mniejszym stopniu będziesz narażał swoje dłonie na przeciążenia.

Jaka powinna być optymalna mata? Powinna mieć trzy podstawowe cechy:

  1. Musi być gruba i w miarę twarda. Optymalna mata to taka, na której kładziesz się całym ciężarem ciała i nie czujesz twardości podłoża. Oczywiście na rynku jest wiele mat, z których większość dostosowana jest do wagi kobiet, więc dla mężczyzn mogą być one zbyt cienkie. Warto zwrócić na to uwagę.
  2. Odpowiednia długość i szerokość. Mata powinna być o co najmniej 10 cm dłuższa niż Twój wzrost, a jej szerokość powinna pozwalać Ci na wygodne wykonywanie pompek mając dłonie oparte o matę i co najmniej po 5 cm zapasu z każdej strony. Musisz sam to zmierzyć.
  3. Powinna być wodoodporna. Może się to wydawać mało istotne, ale sam pomyśl. W trakcie treningu się dość mocno pocisz, prawda? Raczej nie chciałbyś, aby Twój pot wsiąkał bez problemów w matę, bo sam wiesz, jak to się skończy po tygodniu, nieprawdaż? Dlatego właśnie mata powinna być wodoodporna na tyle, by po zakończeniu treningu wystarczyło przetrzeć ją wilgotną szmatką.

Rękawice treningowe

To kolejny pomijany gadżet, ale tymczasem jest niezwykle istotny. Weź pod uwagę to, jak wiele ćwiczeń wykonujesz za pomocą dłoni. Podnoszenie ciężarów to najbardziej typowy przykład. Ale jednocześnie także trzymasz uchwyty roweru treningowego, drążki na ławce do ćwiczeń, czy też wykonujesz pompki opierając się całym ciężarem ciała właśnie na dłoniach. Dlatego też naprawdę warto je chronić.

A ten efekt zapewniają właśnie rękawice treningowe. Dzięki nim Twoja skóra nie będzie tak poocierana i zaczerwieniona po każdym zakończonym treningu. Jeśli więc zaraz po wizycie w siłowni zasiądziesz do grania w swoje ulubione gry hazardowe za darmo automaty, to unikniesz w ten sposób odcisków i pęcherzy wskutek intensywnej pracy z drążkami lub hantlami. To raz. Druga zaleta jest taka, że rękawice nie przenoszą potu na powierzchnię akcesoriów do ćwiczeń. A to zapewnia o wiele bardziej pewny i mocny uchwyt. W efekcie hantle nie wyślizną Ci się z dłoni na nogę, nie wypuścisz przypadkiem drążka z rąk, czy też nie poślizgniesz się na podłodze podczas wykonywania pompek. To naprawdę bardzo ważny element każdej siłowni, który może nie zwiększy Twoich wyników, ale pozwoli Ci zapobiec urazom oraz kontuzjom.

Poręcze do pompek

Czy wiesz o tym, że pompki to jedno z najlepszych ćwiczeń, obok przysiadów oraz planka, jakie możesz wykonywać w domowym zaciszu? Być może tak. Ale z pewnością nie wiedziałeś o tym, że jego zakres ćwiczonych mięśni oraz poziom intensywności można z łatwością zwiększyć inwestując dosłownie kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych w poręcze do pompek. To dwa niewielkie elementy, które jednak są w stanie zapewnić Ci niezwykły efekt.

A wszystko dlatego, że korzystając z poręczy, zmieniasz poziom obciążenia górnej części obręczy barkowej, pleców i klatki piersiowej. Poręcz taka wygląda po prostu jak duży uchwyt ścienny. Opierasz ją o podłogę i chwytasz dłonią. W efekcie będziesz mógł obniżyć ciało o wiele bardziej wykonując znacznie mocniejsze „przegłębienie”. Wtedy pracuje większa gama mięśni, a te wykorzystywane podczas standardowych pompek, pracują znacznie mocniej.

Pamiętaj jednak, że jeśli dopiero zaczynasz wykonywanie pompek, to na razie wstrzymaj się z korzystaniem poręczy. Odczekaj co najmniej tydzień lub 5 regularnych treningów wykorzystujących pompki, aby przyzwyczaić mięśnie do wysiłku i dopiero wtedy rozstaw sobie poręcze do pompek. W przeciwnym razie łatwo o nadwyrężenie mięśni.

Taśmy TRX

Kolejnym istotnym elementem, jaki bez wątpienia przyda Ci się w domowej siłowni, są taśmy TRX. Jednak zanim rzucisz się na ich kupowanie i używanie, upewnij się, że masz je jak zamontować. Wszystko sprowadza się bowiem do prostego zagadnienia. Podczas treningu z tymi taśmami wykorzystujesz przede wszystkim siłę grawitacji, czyli po prostu w sporym uproszczeniu, własną masę.

Mówiąc obrazowo naciągasz taśmy przeciwstawiając się ich sile ściągającej, wykorzystując do tego masę ciała oraz mięśnie. I wszystko to brzmi bardzo efektownie na papierze, ale opiera się na jednej kluczowej zasadzie. Otóż taśmy te muszą być uprzednio zamocowane do ściany lub sufitu. Musisz więc najpierw sprawdzić, czy będziesz miał gdzie odpowiednio wkręcić uchwyty i czy twoje ściany zapewnią Ci odpowiedni poziom wytrzymałości.

Jest to niezwykle ważna kwestia zwłaszcza wtedy, jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym. Współczesne metody budowania są oszczędne, wydajne energetycznie i ekologiczne, jednak w wielu wypadkach powstałe w ten sposób ściany nie zapewniają odpowiedniego zapasu wytrzymałości i odporności na obciążenia. Szczególnie, jeśli konstrukcja nośna domu jest wykonana z drewna. Oczywiście sprawa ma się zupełnie inaczej w przypadku bloków z wielkiej płyty. Niemniej jednak – sprawdź kilka razy, że mocowania taśm TRX wykonałeś najlepiej jak się dało. Jeśli mocowanie takie wyrwie się ze ściany podczas treningu, może to spowodować bardzo poważną kontuzję.

Tablica na notatki

Ostatnim ważnym detalem będzie umieszczona w widocznym miejscu tablica, na której możesz zapisywać swoje postępy oraz rekordy. Nie ma przecież niczego bardziej motywującego, niż wygrana oferowana przez darmowe gry owoce… tak, to też, ale mieliśmy na myśli jednak osiągnięcia podczas treningu, które dzięki takiej tablicy będziesz mieć przez cały czas przed oczami! Prosta tablica szkolna lub inna, kreda lub specjalny pisak załatwią całą sprawę. Byle powiesić ją w miejscu widocznym z każdego miejsca Twojej siłowni.

5 / 5. Ocen: 1

Poprzedni artykułNadchodzące gry na wyłączność Xbox Series X/S
Następny artykułKod promocyjny – Superbet i STS